Bila kita bekerja dengan spreedsheet (MS Excel) dengan pengurusan data yang banyak daripada banyak sheet, kita mungkin akan menjumpai data-data yang duplicate. Ms Excel ada pelbagai cara untuk mencari dan membuang data yang duplicate ini. Antaranya menggunakan cara seperti berikut.
1. GUNA FUNGSI MS EXCEL REMOVE DUPLICATES
2. MENGGUNAKAN FUNGSI CONDITIONAL FORMATING
Langkah 1: Pilih cell data daripada colum yang kita ingin cari data yang duplicate seperti contoh gambar di bawah.
Langkah 2: Dalam Excel 2007 dan 2010 pada paparan ribon Home > Pilih Conditional Formating dalam segmen Styles.
Langkah 3: Pilih Highlight Cells Rules > Duplicates Values
Langkah 4: Pilih opsyen warna bagi cell data yang duplicate > klik ok
Fungsi ini akan memaparkan cell data yang duplicate dengan mewarnakan cell data tersebut. Untuk memadamkan data yang dulicate tadi, kita boleh delete seperti biasa.
1. GUNA FUNGSI MS EXCEL REMOVE DUPLICATES
Langkah 1: Pilih/drag cell yang kita nak buang yang duplicate. kita boleh pilih keseluruhan atau sekurang-kurangnya dua row. Dalam kes ini kita pilih/select coulum A.
Langkah 2: Pada tab DATA > REMOVE DUPLICATES
Langkah 3: Pada Dialog Box > MY DATA HAS HEADER jika data kita ada header klik pada check box, jika tiada abaikan > klik pada checkbox colum yang kita nak buang duplicate: dlm kes ini hanya satu colum shj iaitu colum A > klik OK, data yang duplicate akan automatik dipadamkan.
2. MENGGUNAKAN FUNGSI CONDITIONAL FORMATING
Langkah 1: Pilih cell data daripada colum yang kita ingin cari data yang duplicate seperti contoh gambar di bawah.
Langkah 2: Dalam Excel 2007 dan 2010 pada paparan ribon Home > Pilih Conditional Formating dalam segmen Styles.
Langkah 3: Pilih Highlight Cells Rules > Duplicates Values
Langkah 4: Pilih opsyen warna bagi cell data yang duplicate > klik ok
Fungsi ini akan memaparkan cell data yang duplicate dengan mewarnakan cell data tersebut. Untuk memadamkan data yang dulicate tadi, kita boleh delete seperti biasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan