Jumaat, 17 Oktober 2014

CARA MENYELESAIKAN MASALAH LAPTOP LENOVO T400 TIDAK BOLEH SWITCH ON


Saya ada menggunakan laptop lama Lenovo T400, masih boleh berfungsi dengan baik untuk urusan kerja pejabat dan kadang-kadang di kenjan oleh anak untuk gaming. Saya amat terkejut bila suatu hari laptop tersebut tidak boleh switch on. Tekan butang power tiada respon dan tiada apa-apa bunyi. pelbagai usaha dibuat daripada cabut bateri sehinggalah kepada keluarkan bateri motherboard, kononya untuk clearkan CMOS.

Saya cuba mencari penyelesaian dengan mencari daripada Google, pelbagai teori dan cara digunakan tetapi tidak berjaya. Akhirnya hantar kepada member untuk ditilik apakah nasib laptop ini. Member syak motherboard dah terbakar, kos gantinya mungkin cecah RM400-RM600..uhhh mahal betul kalau ikutkan harga laptop lenovo sama model yang second hand pun harga dalam RM6++. Buntu seketika.

Akhirnya saya bawa ke kedai menjual dan repair komputer second hand di GM Klang (APEX ). Setelah 2 minggu berada dalam ward, akhirnya baru jumpa apa masalah sebenar laptop ini.  Rupa-rupanya butang powernya dah rosak. Mengikut kata brader kat APEX model T400 jika nak betulkan butang tersebut kena tukar keyboard baru, harganya RM160. Alhamdulillah terus jadi tak perlulah beli laptop baru. Selagi boleh guna dan paraktikal digunakan pakailah lagi lenovo T400 ni.

Jika berhajat nak beli laptop second hand atau repair laptop anda, bolehlah berkunjung ke Apex, GM Klang sambil-sambil beli barangan borang yang banyak dijual kat situ. Alhamdulillah n TQ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan