Sabtu, 6 September 2014

KHASIAT TANAMAN HERBA SELASIH



Basil, selasih Thai, atau selasih manis, adalah nama biasa bagi herba masakan Ocimum basilicum daripada keluarga Lamiaceae (mints). Iannya juga dikenali sebagai Wort Saint Joseph di beberapa negara-negara Inggeris.



Selasih biasanya digunakan segar dalam resipi masakan. Herba segar boleh disimpan untuk masa yang singkat dalam beg plastik di dalam peti sejuk, atau boleh dicelur dengan cepat dalam air mendidih sebelum disimpan dalam peti sejuk. Basil adalah salah satu bahan utama dalam maskan pesto di Itali dan beberapa resipi masakan Thailand.



Jenis yang  paling biasa digunakan adalah "Genovese", "Ungu Ruffles", "Mammoth", "Cinnamon", "Lemon", "Globe", dan "Blue Afrika". Orang Cina juga menggunakan selasih segar atau kering dalam sup dan makanan lain. Di Taiwan, orang menambah selasih segar dalam sup. Mereka juga makan ayam goreng dengan daun selasih goreng.  Di Negara kita biasa biji selasih menjadi pelengkap kepada minuman sirap atau sirap bandung. Basil digunakan untuk ciri-ciri perubatan dalam Ayurveda.


Faedah Kesihatan

Perlindungan DNA dan Anti-Bakteria
Susunan unik komponen-komponen aktif yang dipanggil flavonoid yang ditemui pada selasih memberi perlindungan pada tahap sel. Orientin dan vicenin dua flavonoid larut air dalam selasih terbukti ada kepentingan, dan dalam kajian ke atas sel-sel darah putih manusia; komponen selasih melindungi struktur sel dan kromosom daripada sinaran dan kerosakan berasaskan oksigen.

Di samping itu, selasih jugs  memberi perlindungan terhadap pertumbuhan bakteria yang tidak diingini. Ciri-ciri anti-bakteria selasih mengandungi estragole, linalool, cineole, eugenol, sabinena, myrcene dan limonene. Kajian makmal menunjukkan keberkesanan selasih dalam menyekat pertumbuhan banyak bakteria, termasuk: Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus, Escherichia coli O: 157: H7, Yersinia enterocolitica, dan Pseudomonas aeruginosa.

Minyak pati selasih, yang diperolehi daripada daun, telah menunjukkan keupayaan untuk menghalang beberapa spesies bakteria patogenik yang telah menjadi tahan kepada ubat-ubatan antibiotik yang biasa digunakan. Dalam satu kajian yang disiarkan dalam isu Julai 2003 Jurnal Kaedah Mikrobiologi, minyak pati selasih didapati menghalang bakteria dari genus Staphylococcus, Enterococcus dan Pseudomonas, Kebanyakan bacteria ini semakain meluas dan sukar dikawal kerana ianya telah rintang ubat-ubatan antibiotik. (8 September 2003)

Kajian yang disiarkan dalam isu Februari 2004 Makanan Mikrobiologi, telah menunjukkan bahawa hasil ujian selasih dan minyak thyme terhadap  bilangan Shigella, satu bakteria berjangkit yang mencetuskan cirit-birit dan boleh menyebabkan kerosakan usus besar, telah berjaya menyekat ancamanya. Selasih dan thyme disarankan agar dimasukkan ke dalam resipi makanan yang tidak dimasak seperti salad. Ianya bukan sahaja menambah perisa tetapi berguna bagi menjamin makanan yang di makan lebih selamat dimakan. (25 Mac 2004) 

Rujukan:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan