Isnin, 15 September 2014

CARA TRACKING MAKLUMBALAS EMAIL YANG KITA HANTAR: GMAIL


Selamat menyambut 16 September 2014 kepada semua. Saya ingin kongsikan pengalaman mengesan email yang kita hantar kepada klien samaada ianya telah dibaca ataupun tidak. Info ini pastinya berguna bagi diri saya yang bekerja menyebarkan maklumat kepada klien menggunakan email. Peniaga online yang menggunakan email untuk hantar email jualan juga boleh menggunakan info ini. Anda akan tahu email yang dihantar telah mendapat respon dan boleh membuat tindakan susulan bagi mendekati prospek anda. Bagi penjawat awam, email-email yang dihantar kepada staf bwahan dapat dipantau tindak balasnya. Bagi pendidik email kepada pelajar dan ibu bapa dapat dipantau dan dibuat analisa.

Perisian ini khusus kepada pengguna gmail melalui extention Google Chrome iaitu Yesware Email Tracking. Ianya percuma untuk fungsi asas dan dikenakan bayaran bagi fungsi lanjutan. Untuk setting anda perlukan browser Chrome > setting > extentions > boleh buat carian dari gallery: yesware email tarcking > add to chrome. Ikuti langkah seterusnya dan perisian ini siap terpasang. Kemudian login gmail anda > keluar arahan untuk yesware> pastikan anda tidak melanggan fungsi lanjutan kerana ianya berbanyar > setelah selesai satu tutorial rigkas untuk cara email, tracking dan mailmerge ditunjukkan pada screen.

Saya telah menggunakannya dan ianya amat berkesan dan banyak membantu. Bagi peniaga online mungkin sudah biasa dengan perisian mailchimp, boomerang dan email tracker yang lain. Bagi saya dengan fungsi begini sudah memadai untuk keperluan tugasan harian. Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan