Sabtu, 14 Mac 2009

Kepentingan Bermain Dalam Pendidikan Prasekolah

Kepentingan Bermain Dalam Pendidikan Prasekolah
Mariani Md Nor, PhD
Fakulti Pendidikan
Universiti Malaya

Pengenalan

Main atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan, kanak-kanak bermain bukan kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu. Bermain dianggap sebagai satu pekerjaan bagi kanak-kanak, tetapi bukanlah pekerjaan yang memerlukan hasil akhiran atau tujuan tertentu. Bermain juga bukanlah satu aktiviti yang dipaksa malah merupakan keinginan semulajadi kanak-kanak (Kraus, 1990). Lazimnya apabila sesuatu tugasan itu dianggap mudah, tugasan tersebut sering dirujuk sebagai mainan kanak-kanak memandangkan tidak wujudnya komplikasi dan merupakan nilai yang paling berharga buat perkembangan kanakkanak.

Untuk bacaan seterusnya sila klik di sini : Kepentingan bermain ( Full Text)


Artikel ini memberi banyak pendedahan kepada kepentingan bermain untuk kanak-kanak..selamat membaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan