Khamis, 4 April 2013

KENAPA KANAK-KANAK BERKELAKUAN TIDAK BAIK?




Rudolph Dreikurs menyifatkan empat sebab kanak-kanak berkelakuan buruk:
1. Untuk mendapat perhatian.
2. Untuk mendapatkan kuasa dan kawalan.
3. Untuk membalas dendam.
4. Untuk menunjukkan perasaan kekurangan.

Kanak-kanak sering merasakan bahawa mereka tidak mendapat pengiktirafan yang mereka impikan. Ini adalah perkara biasa dan juga produktif - ia merangsang keinginan mereka untuk komunikasi dan kesedaran mereka sendiri. Biasanya, kanak-kanak mendapat perhatian yang mereka perlukan dengan perbuatan baik mereka. Kadang-kadang, kanak-kanak tersilap percaya bahawa mereka boleh mendapatkan perhatian yang sama dengan kelakuan buruk. Selalunya, ia berhasil ! Apabila kanak-kanak berasa seperti mereka tidak tergolong, atau terasing daripada yang lain, mereka berbuat jahat sebagai satu cara untuk mendapat status sosial. Apabila mendapat perhatian ini berhasil, mereka bergerak ke, matlamat lebih sengit,: Untuk mendapatkan kuasa dan kawalan.

Apabila mendapat kuasa ke atas orang lain untuk merasa lebih baik berbanding orang lain tidak berjaya, mereka menjadi marah dan mahu membalas apa yang mereka anggap sebagai kelakuan buruk orang lain (tidak mengiktiraf mereka). Ini adalah matlamat membalas dendam.

Akhirnya, apabila semua telah gagal untuk membantu kanak-kanak berasa lebih diberi perhatian dalam kalangan komuniti mereka (keluarga, kelas di sekolah, gereja atau kuil kumpulan, dan lain-lain), mereka merasa bahawa tiada apa yang mereka boleh lakukan untuk berasa penting, dan ini ditunjukkan melalui tingkah laku mereka. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan