Sabtu, 5 Jun 2010

APLIKASI FACEBOOK UNTUK P&P

Facebook kini telah menjadi suatu medium yang baik untuk tujuan jalinan hubungan sosial. Sebagai golongan pendidik kita juga boleh memanfaatkannya untuk tujuan P&P dengan lebih berkesan, murah dan menjimatkan masa.
Usahlah jadikan wall Facebook seperti pasar malam dengan memuatkan posting yang tiada nilai dan lebih kepada promosi diri yang murah, marilah kita jadikan facebook sebagai suatu medan untuk meningkatkan lagi sumbangan kita kepada pembangunan anak bangsa.
Beberapa aplikasi facebook boleh digunakan oleh guru-guru sebagai medium pembelajaran secara online. antaranya ialah:
1. Slideshare ; aplikasi yang membolehkan kita memuat naik slide presentation dan boleh diposting ke wall facebook untuk tujuan perkongsian dengan rakan guru dan pelajar kita. Disamping itu melalui aplikasi ini juga kita boleh berkongsi slide-slide dari seluruh negara. Bagi guru-guru, anda boleh jadikan sumber untuk mencari slide yang sesuai untuk tujuan P&P anda. Untuk mecubanya anda boleh gunakan link ini : http://apps.facebook.com/slideshare/
2. Webinaria Screencast Recorder:aplikasi yang membolehkan kita merakam video dan kongsikan dengan rakan-rakan. Ianya boleh merakam setiap pergerakan pada skrin komputer kita dan dalam masa sama boleh merakam suara latar. Aplikasi ini sesuai untuk kita membina video tunjuk cara penggunaan program komputer contohnya cara membeli secara online, cara memasukkan bunyi dalam powerpoint dan sebagainya. Anda juga boleh jadikanya sebagai sumber P&P dengan memuatturun video pengajaran yang sesuai dari seluruh dunia. Bagi anda yang ada blog sendiri..anda boleh salin code dan embed dalam blog. Anda boleh mencubanya melalui link ini; http://apps.facebook.com/webinaria/
Diharap agar aplikas-aplikasi ini boleh membantu, jika ada kelapangan masa saya akan tunjukkan bagaimana cara menggunakan aplikasi-aplikasi di atas.
Sumber:
1. http://www.collegedegree.com/library/college-life/15-facebook-apps-perfect-for-online-education

Tiada ulasan:

Catat Ulasan